2017. július 19., szerda

Az utóbbi időben


...mindig tipródok egy sort, legyen bejegyzés a túrás útjaimból vagy ne legyen? sok ez már és  túlságosan egysíkúak a bejegyzések? Nem tudom, döntse el mindenki magában.
Nem megerősítést várok!!!! csak magamban beszélgetek időnként 😁

Nekem óriási élmény minden ilyen út. Raktározok mindent a szememmel, mindig arra gondolok, egyszer biztos eljön az idő, mikor nem tudok, nem bírok már menni és jó lesz ezekre visszaemlékezni. A gépemen a képernyőkímélő a fotók véletlenszerű feldobására van beállítva. Sokszor azon kapom magam, hogy elmélázva nézem és egy próbálom kitalálni a sok buckáról hegyről , hogy az éppen hol volt. Hihetetlenül sok szépet láttam már.
Elmondtam már sokszor, piszok szerencsés vagyok, tudom.

Észak-Erdélyben jártunk most, a Gutin-hegységben, meg Máramaros térségét is bejárva.

Első nap sikerült eljutnunk Ady Endre szülőházához. Komolyan mondom, az a csoda, hogy megtalálják azt a helyet, olyan kis eldugott település Érmindszent.
Olyan megilletődve álltam ott abban a kis nádfedeles házban, az Ady család eredeti ! bútorai között és torkom szorulva jutott eszembe a verse:

Hepehupás, vén Szilágyban,
Hét szilvafa árnyékában
Szunnyadt lelkem ezer évet.
Paraszt zsályaként aludt el
S bús krizantém-fürttel ébredt
Hepehupás, vén Szilágyban.

Hepehupás, vén Szilágyban,
Hét szilvafa árnyékában
Várt volna még ezer évet,
Míg Idő jön a csodákra.
Óh, jaj nekem, hogy fölébredt
Hepehupás, vén Szilágyban.







ezen az ágyon született Ady Endre




"Fehér falak, szőke gerendák,
Csöndes, bus falusi házunk,
Ugy-e, ha mi titokban vagyunk
Nem komédiázunk?

Gyónó, csöndes, nagy sugdosásban
Sirjuk ki mély titkainkat
S ha belenézünk az éjszakába,
Felénk árnyak ingnak.

S mennyi mindent tudunk mi gyónni
Álmatlan éj-órák sorján.
Csitt, jajgatva fut le a hóviz
A bádog-csatornán."

Aztán a későbbi házuk, nem messze a nádfedeles szülői háztól. Szintén minden bútor eredeti benne.












Aztán...

...hallottatok már Kaplonyról? nem? mert én sem...egy nagyon szép templom van ott, olyan mint egy kicsi Notre-Dame, nekem ez jutott eszembe róla. Egy ferences szerzetes tartott bemutatót/beszámolót, nagyon érdekes volt. Ott van a Károlyi család temetkezési helye, már 36 családtag alussza itt örök álmát, de ma már annyira szétszóródtak a világban, hogy utoljára 2010-ben temetkeztek oda és már nem is nagyon valószínű, hogy lesz még ott újabb temetés.
Itt nyugszik pld. gróf Károlyi Sándor a Rákóczi-szabadságharc hadvezére, aki 1711-ben a majtényi-síkon letette a fegyvert, vagy Horthy Miklós menye, Nagykárolyi Károlyi Consuelo. Ezt sem tudtam...









Aztán...
...végre! megnéztük már Nagykárolyban a Károlyi kastélyt. Annyiszor elmentünk már előtte, mellette, mögötte, de bemenni nem volt még lehetőségünk.
Akik jártak már ott régebben, elmondták, hogy nagyon ramaty rossz állapotban volt, de most kaptak rá uniós pénzt és szépen felújították. Magában a kastélyban nem sok terem látogatható, azt is mondhatnám, hogy elég szegényes a kiállított tárgyak mennyisége és egy sem eredeti, tehát nem a Károlyi család használati tárgyai, bútorai, hanem megpróbálták úgy összevásárolni, amit ahhoz a korhoz illőnek tartottak. Elég hamar végig lehetett járni, kicsit csalódott voltam, de maga a kastély tényleg szép kívülről, és a parkja is aránylag rendben van tartva.











 Időszaki kiállításként porcelánbaba gyűjtemény volt az egyik teremben:















folyt. köv. 😊

21 megjegyzés:

  1. Legyen, legyen ilyen bejegyzés.
    Sokat tanulok túráidból.
    Most meg külön jól jött :)
    Ölellek.

    Szerdán sokat gondolok majd rád, amint a központban sétálok, meg a Nagyerdőn, meg ki tudja még, hol :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerdán? mai nap szerdán? jövő hét szerdán? most jöttetek a létavértesi táborba? szívesen sétálnék arra, ahol Te! :)

      Törlés
    2. Jövő hét szerdán :)

      Törlés
    3. Rendben, majd pontosítunk :)

      Törlés
  2. Ez egy nagyon kulonleges bejegyzes !Ady egyik nagy jedvencem..milyen erzelmileg megmozgato lehetett ott jarni..nagyon szep mindket haz kivul belul.
    Amikor a tortenelem a termeszettel keveredik..az meg nagyon kulonleges:) Koszonom,hogy posztoltad!! valoszinu soha nem lattam volna ezeket a hazakat..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Komolyan, olyan megilletődve álltam ott s azonnal éreztem, tudtam miért írta azt a verset, a "hepehupás, vén Szilágyban". Én sem láttam még soha, utána annyira örültem neki, hogy belevették a programba. Hatással volt rám.

      Törlés
  3. H.Ottó7/20/2017

    Köszi,sugallatot (inspirációt) adtál ezzel az Érmellék-i kirándulással,oda el kell mennem nekem is . Érmellékről mindig Fekete István Erdély könyve jut az eszembe ,már vagy 10-20 alkalommal kiolvastam a könyvet,ajánlom mindenkinek.
    https://moly.hu/konyvek/fekete-istvan-erdely
    ----vadregényes Erdély rajongójává vált. Szabadságát eltölteni, vagyis pihenni indult oda, ám nemcsak a vadásznaplóiban, de a szemléletmódjában is kitörölhetetlen nyomokat hagytak e látogatások. A korábban sohasem politizáló fiatalembert ugyanis mélyen megérintette mindaz, amit Erdélyben tapasztalt. Szabadságfelfogása fokozatosan átalakult, ahogyan egyre inkább a kisebbségi sorsban élők felé fordult a figyelme. Reményeik beteljesedését látta a határmódosításokban---

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Őszintén örülök neki, ha az íráson keresztül megérintett téged is az Érmellék szelleme! Azon gondolkodtam, hogy éreztem e már valahol ilyen mélyen költő/író/híres ember szülőhelyén. Ez most sokat adott nekem, a vers (vén Szilágyban)azóta is itt van az agyamban...

      Valahogy úgy vagyok én is Erdéllyel, mint Fekete István. Egyszer elindultam oda és kitörölhetetlen nyomokat hagy/hagyott bennem.

      Törlés
  4. Tudod, ezen én is sokat rágódtam, hogy milyen részletességgel mutassak be pl. templomokat. Végülis az ember a naplóját magának írja, s ha másokat sikerül szépségekre esetleg rácsodálkoztatni, az már külön öröm. Csoda, hogy ezek az Ady bútorok így megmaradtak annyi történelmi vihar után. A kastély felújítása csoda. Szép lkett!!!! Múltkor olvastam valahol, hogy volt olyan magyar kastély, hogy "nem megfelelő személyek" birtokába került, de valahogy az idők folyamán ott is maradt, ha nem náluk, de a más nevű utódoknál. Az örökösöknak ezt visszaszereni lehetetlen. Másrészt valaki nyilatkozta, hogy fenntartani is birtok háttér kellene hozzá, s az már nem mindenkinek van meg. Enyhén szólva. S még micsoda kastélyok vesznek Erdélyben ebek harmincadján.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod, már sokszor vagyok olyan ponton, hogy én már magamnak sem nagyon akarok írni. De most is eszembe jutott az, hogy ezekre a helyekre nem mindennap és nem mindenki juthat el és már most annak örülök, hogy mégis adtam egy szeletet az érzésből, ami engem ért ott.

      Ez a Károlyi kastély is volt már minden: tüdőszanatórium, iskola, raktár és még ki tudja mi. Csoda, hogy felújították. Ha látnád Koltón a Teleki kastélyt, ahol Petőfi töltötte a mézesheteket Júliával, sírva fakadnál. Egy romhalmaz, széteszi az idő és nem, nem adnak rá pénzt felújítani. Az egymilliomodik aranyozott, csilivili orthodox templomra viszont van pénz.

      Törlés
  5. Ez a babagyűjtemnény kié? Korhű ruhákban vannak, ezt valaki összehozta. Ez nem bolti.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem derült ki, hogy kié, semmi nem volt kiírva. Két lányka felügyelt ott, de románul beszéltek, vagy nem akartak magyarul megszólalni... és így semmit nem tudtam meg. Mindenesetre szép volt, gyönyörű korhű ruháikban.

      Törlés
  6. Szép és informatív bejegyzés. Az Ady ház, különösen az első nagyon kedves nekem. Nem hallottam én sem Kaplonyról, köszönöm! A porcelánbaba gyűjtemény a korhű ruhákkal is érdekes.
    (Ilyenkor örülök, hogy az Unios pénz értékes dolgokra is megy.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Kavics :) már örülök, hogy mégis megírtam a bejegyzést, tényleg adhattam valami pluszt pár embernek.

      Törlés
    2. Na ná, ne tipródj ilyen kérdéseken. :-)

      Törlés
    3. Most látom, hogy kimaradt... az utolsó képen a kínai selyemakác fotó csodaszép. :-)

      Törlés
    4. Köszi! :) Ott fotóztam a kastélykertben, alig tudtak elrángatni onnan, annyira szép volt az a fa, tele virággal.

      Törlés
  7. "Te csak pipálj Ladányi"....akarom mondani, te csak írjál szép szorgalmasan a blogodba Orsika - mert itt tolakszunk páran kíváncsi olvasók - aki szeretik a stílusodat, szívesen nézik a képeidet és van köztük (egy biztosan) aki kicsit irigyel is az útjaidért....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fodorka, ez nagyon kedves megjegyzés és jól is esik, köszönöm szépen :)

      Törlés
  8. Csatlakozom az előttem szólókhoz. Mindig lenyűgöznek a helyek, amiket megmutatsz, a képek, a látásmódod. Sajnálom, hogy megadta magát a számítógépem, csak telefonon tudom megmézni, de így is szép és öröm. Csak tessék szépen megosztani! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, erre gondoltam én is, már csak azért is érdemes megosztani a kirándulásaimat, mert sokszor olyan helyekre járok, ami nem olyan nagyon felkapott/keresett turista látványosságok, de engem nagyon érdekelnek és szeretem. Így aztán úgy vagyok vele, hátha mást is leköt egy kicsit :)

      Törlés

Megköszönöm, ha írsz...de tudnod kell, hogy a kommentet moderálom.

Türelmet kérek, ha nem jelenik meg belátható időn belül a megjegyzésed, mert annak oka lehet: úton/házon/magamon kívül vagyok.